Pankkisovelluksen tutkiva testaus ja vähän vinkkejä kans!

Pankkilaitosten julkaisemat mobiilisovellukset nauttivat pääsääntöisesti korkeatasoisesta laadunvarmistuksesta. Yksikkö- ja integraatiotestien ohella CI-putkessa puksuttava testiautomaatio tarjoilee ajantasaista tietoa ulos putkahtavien buildien toiminnallisesta kelvollisuudesta, joissain tapauksissa jopa mobiililaitepilvessä testit suorittaen.
Tämän kaiken ohella testipäällikön missiona on toteuttaa tiiminsä avulla järkevää testausstrategiaa (toivottavasti) oikeilla mobiililaitteilla suoritetulle manuaaliselle testaukselle.

Kiveen hakattuja testitapauksia ja steppejä noudattava toiminnallinen testaus ymmärretään usein riittäväksi laadunvarmistukseksi, koska se esitetään työmäärältään projektin pääasiallisena ja näkyvimpänä testausaktiviteettina.  Sen nojalla riittävä laadunvarmistus katsotaan suoritetuksi ja hyväksytysti kun sovittu testisisältö on raportoidusti testattu ja löydökset raportoitu. Mikäli löydökset eivät edusta kriittistä osastoa, siirrytään hyväksyntätestaukseen – tai jos oikein duudsoneiksi heittäydytään, hypätään suoraan betaan- tai jopa julkaisuun että heilahtaa!

Valitettavan usein hyväksyntätestaus (UAT) toteutetaan pelkästään liiketoiminnan suorittamana aktiviteettina, jossa laadullisen tarkastelun pääpaino on liiketoiminnan määrittelemien vaatimusten ja heitä kiinnostavien asioiden oikeellisuudessa. Näitä ovat yleensä sisällöt ja sovelluksen yleinen ’look-and-feel’.
Hyväksyntätestauksen ohessa olisi erittäin tärkeää suorittaa myös tutkivaa testausta. Leväperäisesti suoritetussa hyväksyntätestauksessa kun saattaa tulla hyväksyneeksi pahimmassa tapauksessa sellaista, josta Kauppalehden toimittaja soittelee lisätietoja kesken työviikon käynnistänyttä johdon kriisipalaveria.

Taistelukentilläni bugeja vastaan, olen havainnut ettei tutkivan testauksen tärkeyttä ole vieläkään täysin sisäistetty.  Järkevästi toteutettu tutkiva testaus lähestyy sovellusta niistä kuolleista kulmista, joista suunnittelijat, kehittäjät ja jopa testaajat eivät ole ymmärtäneet ohjelmistoa tarkastella.  Tutkiva testaus ei ole ”Nooh, kokeillaas nyt vähän jotain tässä kahvittelun lomassa, heh heh” – mielikuvituksetonta kötöstelyä, vaan se on laji jossa konttorirotan mielikuvituksen pitää oikeasti lentää kuin Seppo Rädyn keihäs konsanaan.

Lue tämä ajatuksella:  Mielikuvitus on tutkivan testaajan tärkein työväline! 

Kaikenlaisten sovellusten tutkivan testauksen ydin on miettiä eri tyyppisten käyttäjien tapoja toimia käyttötilanteissa.  Tärkeää on erityisesti löytää tilanteita, joissa loppukäyttäjä voi kohdata hämmennystä tai jopa pelkoa sivuavaa käyttökokemusta. Pankkisovellus ei saa aiheuttaa käyttäjässään kauhua tai epätietoutta.

Tarkastelun alla ovat mm.

  • Epämääräiset tai poikkeukselliset virheilmoitukset
  • Sovelluksen palautumiskyky erilaisten keskeytysten jälkeen
  • Virheellisesti käytetyt/täytetyt syötekentät
  • Käyttöjärjestelmätasolla tehtyjen muutosten aiheuttamat vaikutukset

Iloni on ollut palvella vuosien saatossa useampiakin rahalaitoksia ohjelmistotestauksen saralla, ja olen joka ikisellä kerralla vienyt mukanani tutkivan testauksen ilosanomaa.  Vaikka puhunkin tässä limaisen riistokapitalistikonsultin suulla, väitän että kolmannen osapuolen suorittama tutkiva testaus tuo laatikon ulkopuolisena toimijana esiin AINA uusia käyttökokemuksen kannalta olennaisia havaintoja ja näkökulmia.

Ja jotta tämä ei olisi silkkaa pikkunäppärää sisältömarkkinointipölinää, laadin tähän oheen  TOP10 -listan testausvinkkejä sellaisille, jotka haluavat asiaa käytännössä lähteä totetuttamaan.

Top10 vinkit mobiilipankkisovelluksen tutkivaa testausta aikoville!

  1. Mitä tapahtuu, jos käytät emoiji -hymiöitä  syötekentässä? Entä erikoismerkkejä?  Nimeä tilisi vaikka ”R@H4PU$$|” ja katso mitä tapahtuu.
  2. Eikö vapaan tekstikentän merkkimäärää olekaan rajoitettu? Siinä tapauksessa Select all – Copy- Paste :ta kentässä ’lorem ipsumia’ niin kauan kunnes maitohapot maistuvat suussa, ja paina sitten ”Submit” ja katso räjähtääkö jossain joku.  Maksun ja oman siirron viestikentät ovat hyvää riistaa näin aluksi.
  3. IBAN ja viitenumerokentissä on yleensä tarkistus. Viitenumerolaskureita on netti väärällään, ja myös kansainvälisiä IBAN- numeroita on syytä kokeilla. Tarkasta myös maksun muokkauksen osalta.
  4. Anna viivakoodinlukijalle kyytiä! Heitä taustalle, käytä samaan aikaan kameraa toisessa sovelluksessa, jne.  Ja tokihan se toimii varmasti viimeisimmillä puhelinmalleilla, mutta esimerkiksi vanha kunnon Samsung Galaxy S5 (Android 6) ei näyttäisi enää tarkentavan ainakaan kolmen eri pankkimme julkaisemissa mobiilisovelluksissa. Testaa aidoilla laskuilla.
  5. Suorituvatko viesti- ja chatpalvelut viesteistäsi? Tottakai ne toimivat ”Hei, haluaisin sata miljardia lainaa, terv Janne” -viesteillä, mutta ota selvää mitä tapahtuu kun liität viestiin erikoismerkkejä, URL -osoite, ja varmista erityisesti toimivatko ne myös liitetiedostoilla? Kokeile myös liitetiedostoa-joka_on-pitkä-ja_arsyttavan_insinöörimäinen–0.2.doc
  6. Käytä useita käyttäjätunnuksia kirjautuessasi sovellukseen peräjälkeen, ja varmistu ettei kaverin tilitietoja periydy välimuistien kautta omaan sessioosi? Jos näin käy, paina sitä pienen kuvun alla olevaa punaista nappia ja laukaise yleinen hälytys!
  7. Vaihda järjestelmän fonttikokoa tai kieltä. Fonttikoon muutos saattaa aiheuttaa kylmää hikeä designerille! Lisäksi oma suosikkini on kokeilla RTL (Right ToL eft) -kieliä kuten Arabiaa.  Siihenkin lopulta harjaantuu, kun oppii palauttamaan järjestelmäkielen takaisin meikäläisittäin tuttuun kieleen…
  8. Vaihtele sormenjälki/kasvontunnistusparametrejä mielesi mukaan järjestelmätasolla, ja tutki miten sovellus toimii niissä tilanteissa?
  9. Kyllä, heikkoja verkkoja on olemassa edelleen. Tarvitset kaksi laitetta, joissa molemmissa on SIM-kortti.  Aseta toinen laite käyttämään 2G -verkkoa (EGPRS) ja samalla luo siitä Wifi -hotspot jakamaan langatonta verkkoyhteyttä  testattavalle laitteelle.  Näin olet saanut luotua hitaan verkon testiympäristön. Kävelemällä kauemmaksi hotspotista saat signaalin heikentymään.  Hyviä testitilanteita vaikkapa tunnistautumisen tai maksun vahvistamisen hetkiin.
  10. Sössi joka paikassa ja paljon. Eihän kukaan todennäköisesti sulje sovellusta pyyhkäisemällä sitä taskmanagerista vainaaksi kesken maksun vahvistuksen, mutta sitä tuskin kukaan on ennen sinuakaan ymmärtänyt kokeilla. Entä jos tikkaat sovelluksen”uusi maksu” -ikonia (tms.)  kuin krapulainen Ozzy Osbourne?  Yritä saada sovelluksen webview -näkymässä toistettua Tonnin Seteli -sketsi Youtubesta?

Lopuksi vielä yksi vinkki kaupan päälle:

  • Mikäli keksit miten sovelluksen tuotantoversion tilinäkymässä pystyy editoimaan tilin saldoa siten, että muokkaus päivittyy myös verkkopankkiin – raportoi asiasta ensin minulle ja pidetään löydöksestä lyhyt strategiapalaveri näin ammattilaisten kesken Helsinki-Vantaan lentoaseman business loungessa minun piikkiini!

Kirjoittaja on tutkivaan testaukseen hurahtanut testauskonsultti ja Qubilean toinen perustajista.

Janne Lepistö,

janne.lepisto@qubilea.fi
050 487 3265